top of page

שלב מקדמי להקמת עסק – Go / No Go

הרצון להקים עסק חדש עשוי להתגבש אצל יזם בסיטואציות שונות – היעדר פתרון לצורך שזיהה, אתגר וּשאיפה להגשימו או הרצון היוקד להיות לעצמאי.

השאיפה ליזום – מניעה את החשיבה והיא מביאה לזרם בלתי פוסק של רעיונות חדשים. רבים מהיזמים מוצאים עצמם מוצפים ברעיונות מקוריים העולים וצצים מדי יום. מובן שלא ניתן לבחון את כולם לעומק, וגם לא נכון לעשות כך.

לכן, בטרם תשקיע זמן רב וסכומי כסף ניכרים לבחינה וּלתכנון מקיף של המיזם, עליך לבחון ולוודא שאתה עומד בשלושה תנאי סף בסיסיים כתנאי מקדים להקמת העסק. תנאים אלו תוכל לבחון בעצמך, בלא מאמץ מיוחד וּבלא סיוע בגורם מקצועי. אלו הם תנאים הכרחיים, ואם יימצא שאין הם מתקיימים ניתן יהיה לקבוע ברמת ודאות גבוהה שלעסק אין סיכוי ממשי להתרומם.

עם זאת, תנאים אלו לא יהוו תנאי מספיק, וּלפיכך קיומם אינו אומר בהכרח את ההיפך (שסיכויי ההצלחה של העסק גבוהים). בכל מקרה חובה עליך לגבש בהמשך הדרך ולפני הקמת המיזם תכנית מפורטת, מנומקת, מהימנה, אובייקטיבית וּמקצועית להערכת סיכויי המיזם, כמפורט בפרק הבא.





להלן שלושת תנאי הסף המקדמיים שבהם חובה עליך לעמוד:

1) ידע – האם עומד לרשותך הידע, או הנגישות המלאה לידע לצורך פיתוח המיזם?

עוצמת קריטריון זה באה לידי ביטוי בעיקר (אך לא רק) במיזמים טכנולוגיים. טעות נפוצה היא לחשוב שפיתוח מיזם טכנולוגי הוא עניין טכני. בתיאוריה, הנחה זו עשויה להיראות נכונה, שכן כל שנדרש לכאורה לעשות הוא לאפיין את הפתרון, לאתר ולשכור את הגורם המפתח, לפתח את המוצר וּלהשיקו.

במציאוּת, הדברים מורכבים הרבה יותר. ברבים מהמקרים, יזם המתכנן מיזם טכנולוגי ואינו מאמץ מראש את היכולות ואת הידע לאפיין, לנהל את הפיתוח וּלשמר את הידע אצלו (אם מתוך הידע האישי שלו ואם באמצעות שותף שהוא מצרף למיזם) – סביר שייתקע בשלב זה או אחר. המיזם במרבית המקרים אפילו לא יושק, ואם יושק – ייתקל בשלב מוקדם במהמורות שאותן לא יוכל לעבור.

2) לקוחות – האם קהל היעד שבכוונתך לפנות אליו ברור וּמוכר לך באופן מוחלט?

לא די בסימון האזור שסביב המטרה. חובה עליך להבין וּלהכיר מקרוב את מרכז המטרה, להבין את מאפייני הלקוחות, את הצורך שלהם במוצרים וּבשירותים שאתה מתכוון לספק ואת מוכנותם וּרצונם לצרוך שירותים וּמוצרים אלו ממך.

הדבר נכון הן כאשר המיזם מהווה שכפול או שיפור של מיזם אחר (ואִתו תבוא השאלה: מה המוטיבציה של הלקוחות הפוטנציאליים לעזוב את המתחרה ולעבור אליך?), והן כאשר הוא מביא בשורה חדשה לשוק, לוואקום שאינו מכוסה (כאן תישאל השאלה: האם הצורך אכן קיים?).

3) מודל עסקי – מטרת העסק היא לייצר הכנסות ורווח. ללא תכנון הדרך לייצור הרווח כנראה שהדבר לא יקרה. במקרים רבים ניתן להיתקל ביזמים, בעיקר במיזמים חדשים וּבסטארט-אפים, אשר משקיעים מחשבה רבה בפתרון וּבשירותים שאותם הם מתכוונים להציע, אולם כמעט ואינם משקיעים מחשבה בנוגע לאופן שבו יתרגמו את השירותים לכסף. במקום זאת הם פותרים את הסוגיה בהינף יד וּבאמונה שלמה כי מספיק שהשירות יהיה טוב בכדי שתימצא הדרך לייצר הכנסה. ובכן, בדרך כלל הדרך לא תימצא אם היא לא תוכננה מראש.


עברת לשביעות רצונך את השלב הראשון? מצוין!

בשלב זה מומלץ מאוד להציג את התובנות שהגעת אליהן לפני מספר חברים קרובים וּבני משפחה וּלבקש את חוות דעתם – לטוב ולרע. בקש מהם במפורש שלא יחסכו את הטענות שכנגד, שכן זו ההזדמנות שלך להבין את נקודות התורפה של המיזם שלך דרך עיניים אובייקטיביות.

bottom of page